The end of an epic roadtrip - New Zealand - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Danique Theelen - WaarBenJij.nu The end of an epic roadtrip - New Zealand - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Danique Theelen - WaarBenJij.nu

The end of an epic roadtrip - New Zealand

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg Danique

06 April 2014 | Australië, Byron Bay

Onze roadtrip door Nieuw Zeeland zit er al weer op en wat zijn we weer veel ervaringen rijker! Het Zuidereiland is naar mijn mening echt prachtig, gezellig en leuk. Er is veel te beleven en te doen.

De eerste stop in het zuiden was Kaikoura. Onderweg naar Kaikoura besloten we een lifter mee te nemen. De beste jongen kwam met zijn rugzakje aangerend en wij waren erg benieuwd naar zijn verhaal. Toch zat er aan deze lifter een aardig luchtje en was ik blij dat ik niet achterin zat. Achja, sinds mijn bucketlist alleen maar groter word, kan dit ook weer van het lijstje. Bovendien werd onze goede daad beloond met een cadeautje van Walter. Deze forse walrus was lekker aan het zonnebaden langs de kust. Iets wat je niet zomaar tegenkomt (zeker niet in Nederland).

In Kaikoura besloten we een excursie te doen waar Lau al een tijd naar uitkeek: met dolfijnen zwemmen. Toen we daar om half 9 's ochtends aankwamen, kregen we een korte introductie en werden we in onze wetsuits gehesen. Eenmaal op de boot bleek dus dat de dolfijnen maar een aantal meter van de kust zwommen. Toen we zagen dat de boot die walvissen spotte ook dezelfde kant opging, raakten we toch wel lichtelijk in paniek. Allemaal leuk dat we met die gigantische vissen gaan zwemmen, maar walvissen zouden dus ook even een bezoekje kunnen brengen. Toch zijn we vol goede moed het water ingegaan en hebben we met maar liefst 200 wilde dolfijnen gezwommen. Ik vond het een super leuke ervaring!

Toen we Kaikoura verlieten werd ik steeds blijer. Het was namelijk tijd om nog zuidelijker te gaan! In Christchurch konden we namelijk onze rootoptent, 's nachts te vergelijken met een iglo, eindelijk inruilen voor de campervan. Deze Wicked campervans staan bekend om de graffiti en de quotes op de busjes. Eenmaal aangekomen bij Wicked kregen we een campervan toegewezen die echt bij ons paste, namelijk eentje met een mooie zebraprint. Wij waren gelukkig, want het 'bed' was iets groter, er zaten een tafel en een kastje met kraantje in en we konden onze backpacks zelfs goed kwijt. Let the roadtrip begin!

Christchurch is helaas niet meer wat het ooit geweest is. Door de aardbeving 3 jaar geleden is de stad (nogsteeds!) te vergelijken met een bouwval. Wel was het heel indrukwekkend om dit te zien. We besloten daarom ook maar 1 dag te blijven. We waren Christchurch nog niet uit en hoorden meteen allemaal getoeter. Een andere charme van onze zebra campervan. Blijkt dus achterop te staan 'Honk if you're hung like a Zebra'. Zelfverzekerde mannen dus. 'S avonds koelde de temperatuur flink af, waardoor onze Zebra campervan in een nachtelijke koelkast veranderde. Gelukkig hadden we wat extra kleedjes ingeslagen en kwamen we de nacht opzich prima door.

De volgende bestemming was Queenstown!! Ein-de-lijk, ik keek er al zo lang naar uit om deze stad te bezoeken!!! De weg van Christchurch naar Queenstown is echt prachtig. Onderweg stopten we bij Lake Tekapo en genoten we van alle andere mooie uitzichtpunten en een van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien.

Eenmaal aangekomen in Queenstown vonden we een leuk hostel (Bungi Backpackers) waar we met onze campervan ook mochten verblijven. Het hostelleven was weer een feit (whoehoe blij meisje!) en ik boekte de dag erna meteen mijn bungeejump bij A.J. Hackett. We reden naar de 'Kawarau Bridge', een brug boven een rivier met helderblauw water tussen de bergen die wordt gezien als 'The world home of bungy'. De eerste commerciële bungeejump werd hier namelijk een feit. Bovendien is dit de enige plek ter wereld waar je de 'water touch option' hebt. Toen was het ook tijd om mezelf klaar te maken om te springen. Hup haar in een staart, een aantal touwen en riempjes om m'n middel en benen, handdoek en riemen om mijn voeten een een grote lach op mijn gezicht voor de cameravrouwen/supporters Lau en Pris. Op het moment dat het touw werd vastgeklikt aan mijn benen werd ik toch wel even goed zenuwachtig. Omdat het de tweede keer is dat ik sprong hadden de gasten daar er voor gekozen dat ik dus inderdaad het water in zou gaan. En ja, daar sta je dan op een houten blokje van nog geen 50 vierkante centimeter... 3, 2, 1 en gaan! Hupss, en een aantal seconden later was ik dus koppie onder gegaan en kon ik weer naar mijn trouwe vriendinnetjes toe. Ik blijf bungeejumpen echt geweldig vinden!

Naast het bungeejumpen staat Queenstown ook bekend om haar geweldige ligging (tussen de bergen aan een groot meer), Fergburgers (Kiwi's zien dit als het slechtst bewaarde geheim van de stad) en natuurlijk het nachtleven. Stappen konden we dan ook niet laten. Zeker op St Paddy's Day was ik weer even helemaal enthousiast. Deze Ierse feestdag wordt namelijk ook in Nieuw Zeeland goed gevierd. Hup de kostuumshop in, schmink op ons gezicht en met het hele hostel gaan stappen. Buffalo, The Find (beter bekend als de bar waar je je drank krijgt in theepotten) en The Boilerroom waren echt gezellige clubs. Zo konden we er weer even tegenaan de volgende dagen!

Toen we ons portie stap-, stad- en terrasavonturen hadden gehad, was het tijd om te vertrekken naar Fox Glacier. De naam zegt het al, deze plaats staat bekend om de Gletsjers. We mochten onze auto weer parkeren bij een hostel en gebruik maken van hun faciliteiten. De eigenaar gaf ons er nog een bonus bovenop. Hij vroeg ons of we een warme chocomel wilde drinken en liet mij mijn eerste 'Baby Guinness' maken. Daarna vroeg hij of we het leuk zouden vinden om met hem glowwurms te gaan bekijken. Natuurlijk!!! Hup gaan we dan met zijn drieën een rainforest in om 3 uur 's nachts. Lau vroeg zich even af wat onze mama's hier van zouden vinden. Toch namen we het risico en hebben we weer wonderlijke dingen van moeder natuur gezien. Echt, Nieuw Zeelands' natuur blijft me nogsteeds verbazen. Eigenlijk kan er geen ander land tegenop voor zover ik gezien heb.

Ook liet de eigenaar ons kennis maken met een andere veelvoorkomende trend onder backpackers: Wwoofen. Wwoofen betekent eigenlijk werken tegen kost en inwoning. We mochten bedden gaan opmaken in ruil voor accomodatie. Wie had ooit gedacht dat ik dat (inclusief ziekenhuisvouw) zou leren aan de andere kant van de wereld? En na zo'n 30 bedden te hebben opgemaakt, kan ik wel zeggen dat ik er pro in ben nu ;-).

Nadat de meiden een 10 minuten durende helicoptervlucht hadden gedaan door de bergen, was het tijd om ook Fox Glacier weer te verlaten. We besloten naar het Abel Tasman National Park te rijden. Onderweg stonden we weer versteld van de geweldige uitzichten en het wildlife (haha ja Nieuw Zeeland is ook het thuis van zo'n 50 miljoen schapen en koeien). We stopten bij Punakaiki wat bekend staat om haar 'pancake rocks' en 'blowholes' en bij de langste swingbridge van Nieuw Zeeland. Ook mochten Lau en ik kennis maken met ander wildlife dat wat mij betreft uitgeroeid mag worden: zandvliegen! Maar liefst 40 zandvliegen besloten me te grazen te nemen en wonder boven wonder bleek ik er ook nog eens allergisch voor te zijn. Na een aantal wijze (boze) woorden van mijn vader toch maar besloten naar de dokter te gaan, die me antibiotica voorschreef. Nu inmiddels 3 weken verder jeukt het nog steeds en zitten de plekken er nog. Echt, muggen zijn er niks bij!

Toch zijn we levend en gezond aangekomen in Abel Tasman. Dit National park staat bekend vanwege haar mooie stranden waar je kunt Kayakken en wandelingen kunt doen. Oke, zo'n lange wandeling is niet echt iets voor ons, maar kayakken daarentegen leek ons wel heel leuk! Na een uur te hebben gekayakt was Lau het wel weer zat. Haar angst voor de zee probeert ze beetje bij beetje te overwinnen en ik kan zeggen dat ik trots op haar ben. Pris en ik vonden het helemaal leuk en zouden wel een dagje kunnen volhouden. Dit ging helaas niet want we moesten door naar Nelson en naar Picton, waar de ferry op ons stond te wachten om weer naar het Noordereiland te gaan.

Nelson is een leuk stadje, maar zoals gewoonlijk kwamen we weer een dag te laat aan waardoor we het March Fest weer misten. Ik weet niet wat het is, maar het lukt ons iedere keer om weer zo te plannen dat we de leukste festivals missen. Toch was het hier erg gezellig, want we kwamen een leuke boodschap tegen op onze campervan van onze lieve Canadese vrienden uit Queenstown. Zo hebben we het zuideiland ook nog leuk kunnen afsluiten! Als klap op de vuurpijl spotten we vanaf de ferry nog Orka's (paps, mams en twee baby's).

De laatste week in Nieuw Zeeland stond vooral in het teken van hostelhoppen en chillen, want eigenlijk hadden we alles wat we wilden zien wel al gezien. We verbleven in de grotere steden Wellington en Auckland en stopten nog even in het Tongariro park vanwege haar vulkanen. Op 31 maart vlogen we, met een nog grotere rugzak en meer ervaringen, terug naar onze grote liefde Australië!

Toen we eenmaal in Sydney waren, besloten we een hostel te boeken midden in het centrum! Hier spraken we af met Lisan en Roos en hebben we een geweldige tijd gehad. Zo zijn we met zijn allen naar Bondi gegaan, hebben we lekker gechillt in het Hyde park, bezochten we Kings Cross en besloten Lau en ik een wandeling te maken door de Botanical Gardens. En laat daar nou precies een Revlon pop up store staan. Het duurde precies 3 seconden voordat we besloten naar binnen te gaan en nog geen 5 minuten en 3 foto's later liepen we de winkel uit met mooie lippenstiften. Ja, het backpackersleven is zo slecht nog niet. Deze lipstick konden we ook gelijk uittesten, want we gingen uit in IVY, een van Sydneys' mooiste en grootste clubs. Ik moet zeggen dat ik het echt de mooiste en leukste club vond tot nu toe. Bovendien hadden we alle tijd, omdat we gelijk door konden naar de bus die 7 uur 's ochtends vertrok (de bus een dag eerder hadden we namelijk al gemist). Deze bus vervoert ons naar de oostkust van Australië!!

Op het moment dat ik dit verslag plaats zitten we in Byron Bay. Oeps, ik weet het ik heb dit verslag weer veel te lang uitgesteld. Over onze avonturen tot nu toe aan de oostkust vertel ik in mijn volgende verslag, maar ik kan wel zeggen dat het ons echt heel goed bevalt! Op de planning staan Port Macquarie, Byron Bay, Goldcoast, Surfers Paradise, Brisbane, Rainbow Beach, Fraser Island, Noosa, Airlie Beach, Whitsundays, Whitehaven Beach, 1770, Magnetic Island, Mission Beach, Cairns, Cape Tribulation en Port Douglas. Dit is ongeveer onze planning, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Een hele dikke kus vanuit het hippiestadje Byron Bay!

  • 06 April 2014 - 14:49

    JACQ:

    Pffff wat een lang verslag!!! Haha super leuk weer om te lezen.
    Wat maken jullie ontzettend veel mee zeg! Geniet van de oostkust meiden groetjes van ons xxxxx

  • 06 April 2014 - 18:50

    Ineke Koopal:

    En weer genoten Danique , wat zie je veel en maak je veel mee, van de lifter had ik al van je mams gehoord.heel veel liefs van Fred en Ineke , dag lieve meid.

  • 06 April 2014 - 21:20

    Diana:

    Wat hebben jullie veel leuke dingen meegemaakt zeg...geweldig weer. Had natuurlijk al veel dingen van je gehoord maar weer zo leuk om te lezen. Ik kijk al weer uit naar al jullie volgende avonturen. Love you schat xxx

  • 06 April 2014 - 21:32

    Twan:

    Lieve Daan,

    Een volgend hoofdstuk in jouw persoonlijke boek. Vertrouwd leuk om te lezen welke ervaringen je hebt opgedaan. Je nieuwe hoofdstuk, de gold oast, lijkt ,ij ook weer een gifa uitdaging. Nu je gaat starten met het surfen zou ik vooral letten op allerle leven in de zee. Nogmaals heel veel plezier en ik kan niet wachten op het volgende verhaal. Lieverd, tot horens of tot ziens,
    Je vader

  • 06 April 2014 - 21:59

    Frans:

    Leuk om te lezen,daantje. Het is echt niet normaal wat juliie in zo'n korte tijd meemaken. Goed opslaan in de bovenkamer ( en foto's ) en geniet ervan !.

  • 06 April 2014 - 22:56

    Jacqueline Revier:

    Weer geweldig om te lezen en voor jullie vast nog heel veel leuker om mee te maken. Blijf lekker genieten. Ik zie dat er nog veel dingen gepland staan. Xx

  • 08 April 2014 - 11:27

    Oma En Opa Vasb:

    lieve Danique dit was weer genieten en het extra van jouwreisverslagen is dat je ze meerdere keren kan en wilt lezen. Nog goede tijde toegewenst enpas op jezelf! Liefs XXX God bless you.

  • 08 April 2014 - 11:31

    Shirley Van Der Poorten:

    Hoi lieve daan,

    Wat een ervaringen doe jij op. Vergeet je de rest van je leven niet meer. Dank je voor je leuke verslag. Ik hoor natuurlijk veel van je ouders, maar dit is super om te lezen. Blijf maar fijn genieten lieve nicht. Ook de groeten aan je vriendinnen. Dikke zoen, Shirley

  • 08 April 2014 - 15:03

    Opa En Oma Theelen:

    hoy Danique.
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt en gedaan.
    Zoveel zien en beleven geweldig.
    Wij genieten van je mooie verslagen die we met veel plezier lezen.
    Geniet met volle teugen,pas goed op je zelf.
    H. Gr.en xxx opa en oma theelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Hi lieve allemaal, Mijn reis naar Australië met twee van mijn beste vriendinnen, Priscilla en Laura, is rond! Ben je benieuwd naar wat wij daar allemaal zien en meemaken, dan ben je op het juiste adres. Ik ben namelijk van plan om regelmatig updates te plaatsen met onze waanzinnige ervaringen, foto's en andere interessante nieuwtjes. Enjoy reading en laat gerust een berichtje achter! Altijd leuk om iets te horen vanuit Nederland. Liefs Danique

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 10884

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2013 - 31 December 2013

Amazing Australia, New Zealand & Asia

27 Juni 2011 - 15 Juli 2011

Beautiful Bali

Landen bezocht: